Facekirppiksillä tuntuu liikkuvan kohtuullisen paljon huijareita. Itse en ole ikinä joutunut huijatuksi, ja osittain kyse on varmasti hyvästä tuurista. (EDIT: nyt on tämäkin koettu!) Ja osittain varmasti siitä, että pidän kiinni tietyistä jutuista aina kauppaa tehdessäni. Olen tehnyt kymmeniä (ellei jopa satoja?) kauppoja niin ostajana kuin myyjänäkin, ja uskon, ettei kenellekään ole jäänyt sitä kuuluisaa p----n makua suuhun kaupoista minun kanssani.
Sanastoa:
Vähemmän kauppaa tehnyttä kirppistelijää saattaa hämmästyttää kummastuttaa omituinen kirppissanasto. Tässä lyhyt oppimäärä:
AV = Alustava varaus. Tällä varataan tuote mahdollisten lisäselvitysten ajaksi.
YV = kirjoittaja lähettää yksityisviestin myyjälle/ostajalle.
Jono = joku muu on jo ehtinyt varata tuotteen, mutta jonottaja haluaa varasijalle siltä varalta, että tuote vapautuukin.
Jono = joku muu on jo ehtinyt varata tuotteen, mutta jonottaja haluaa varasijalle siltä varalta, että tuote vapautuukin.
MMM = myynnissä myös muualla eli tuote on tyrkyllä toisessakin ryhmässä.
SPK = sisältää postikulut.
UP = myyjä käy nostamassa vanhaa ilmoitusta ylemmäksi kirppisryhmän seinällä.
SPK = sisältää postikulut.
UP = myyjä käy nostamassa vanhaa ilmoitusta ylemmäksi kirppisryhmän seinällä.
Ostajana:
- Varaa tuote ainoastaan siinä tapauksessa, että olet oikeasti ostoaikeissa! Tätä ei voi korostaa liikaa, ihan liian paljon on liikkeellä varaajia, joilla ei ole aikomustakaan ostaa.
- Laita myyjälle yksityisviestiä heti tai ainakin mahdollisimman pian.
- Jos olet varannut tuotteen, selvitä ensi tilassa, sopiiko se tarpeisiisi. Älä siis jätä varaustasi päiväkausiksi roikkumaan!
- Jos tuote ei sovikaan sinulle, vapauta varauksesi mahdollisimman pian. Näin myyjä voi tarjota sitä heti seuraavalle varaajalle.
- Jos tarvitset maksuaikaa, kysy myyjältä sopiiko se. Kaikki myyjät eivät halua varata tuotteita pitkiä aikoja, sillä on aina mahdollista, ettei ostaja kuitenkaan ostakaan tuotetta, ja maksua odotellessa muut jonottavat ovatkin jo löytäneet tuotteen muualta ja myyjältä meneekin kauppa sivu suun.
- Jos tarvitset maksuaikaa, kysy myyjältä sopiiko se. Kaikki myyjät eivät halua varata tuotteita pitkiä aikoja, sillä on aina mahdollista, ettei ostaja kuitenkaan ostakaan tuotetta, ja maksua odotellessa muut jonottavat ovatkin jo löytäneet tuotteen muualta ja myyjältä meneekin kauppa sivu suun.
- Päätettyäsi ostaa tuotteen, pyydä myyjältä tilinumero maksamista varten tai sovi tuotteen noudosta. Jos ostat postitettavia tavaroita, kerro myyjälle osoitteesi ja puhelinnumerosi.
- Maksettuasi lähetä tuotteesta kuitti tai ainakin kerro maksaneesi. Jos sinulla on sama pankki, kuin myyjällä, riittää, että mainitset maksaneesi samasta pankista. Samojen pankkien välillä tehdyt maksut näkyvät vastaanottajalla heti.
- Jos myyjä ei lähetä omatoimisesti lähetystunnusta, pyydä se.
- Monesti kirppishinnoissa on vielä vähän tinkimisen varaa, mutta varaudu siihen, että jos teet tuotteesta tarjouksen, pyyntihinnan maksava ostaja menee edellesi.
Myyjänä:
- Tavarat kannattaa myydä pestyinä ja nahkatavarat myös rasvattuina. Ne tekevät paremmin kauppansa niin. Poikkeuksena ovat loimet, joilla kaikilla ei ole pesumahdollisuutta. Tällöin myynti-ilmoituksessa kannattaa ilmoittaa, että tavaraa ei ole pesty.
- Ota tuotteista kuvat. Kuvattomissa ilmoituksissa käy harvoin kauppa.
- Kerro rehellisesti myös tuotteen viat!
- Valitse tuotteelle oikea myyntiryhmä. Köyhien hevostarvikekirpputorilla ei kannata myydä kallista merkkitavaraa ja taas merkkitavara kannattaa myydä merkkitarvikkeiden kirppareilla, jos siitä haluaa parhaan mahdollisen hinnan.
- Lue myös myyntiryhmän säännöt ennen ilmoituksen laittamista. Itse suosin ryhmiä, joissa on mahdollisimman rento meininki.
- Ilmoita hinnoitellessasi, sisältääkö hinta postikulut vai lisätäänkö ne hinnan päälle.
- Ole kohtuullinen hinnoitellessasi ja unohda tunnelisät. Kukaan ei ole valmis maksamaan kahtakymppiä kulahtaneesta riimusta, vaikka se onkin sinun lempiriimusi. Jos haluat tavarasta nopeasti eroon, myy se halvalla.
- Jos tavara ei mene kaupaksi, kannattaa poistaa vanha ilmoitus ja tehdä uusi sen sijaan, että muokkaisi ja upittelisi vanhaa. Kokemus on osoittanut, että uudella ilmoituksella on paremmat mahdollisuudet saada tavara myydyksi.
- Kysy ostajalta, mitä toimitustapaa hän haluaa käyttää. Itselläni on lähi-Ärrällä sekä Matkahuolto, että Posti, mutta jollakulla saattaa olla Postiin 50 kilometriä ja Matkahuoltoon kaksi, tai toisinpäin. Toisinaan Matkahuollolla tai Postilla saattaa olla tarjouksia, joten on tietenkin kohteliasta ostajaa kohtaan lähettää mahdollisimman edullisella tavalla.
- Useimmiten tuotteen lähettäminen on edullisempaa, kun kuljetuksen ostaa netistä ja jättää sitten paketin toimipisteeseen. Koskee sekä Postia että Matkahuoltoa.
- Älä koskaan lähetä tuotetta, ennen kuin raha näkyy tilillä. Hupivarailijoita on liikkeellä todella paljon! Vaikka he pyytäisivätkin tilitietosi, se ei automaattisesti tarkoita aikomusta maksaa.
- Hupivarailijoiden takia itse kirjoitan nykyään ilmoitukseen, että nopeat kaupat ovat etusijalla ja etten varaile pitkiksi ajoiksi. Ne pitkän ajan varailijat harvoin loppujen lopuksi ostavat tavaraa sitten loppujen lopuksi kuitenkaan.
- Ei kannata jäädä odottamaan varaajan yhteydenottoa tai maksua päiväkausiksi, sillä oman kokemukseni mukaan se joko tulee heti, tai sitä ei tule ollenkaan. Jos maksua ei kuulu, kysyn yleensä kerran perään, mutta jos sen jälkeenkään ei kuulu, tarjoan tuotetta surutta seuraavalle jonottelijalle.
- Saatuasi maksun, postita tuote mahdollisimman pian! Itselläni on työpaikan vieressä posti, joten postitan yleensä viimeistään seuraavana päivänä maksun tai kuitin saamisesta.
- Ilmoita ostajalle, jos postittaminen jostain syystä viivästyy.
- Pakkaa tuote siten, että sillä on hyvät mahdollisuudet saapua ehjänä perille.
(Satulan postittamiseen parhaat vinkit löydät täältä: http://pallurablogi.blogspot.com/2018/07/talliniksi-satulan-lahettaminen.html )
- Ota AINA lähetystunnus talteen! Lähetä se ostajalle heti tuotteen postitettuasi. Jos postitan jotain kirjeenä, pyydän vastaanottajaa aina ilmoittamaan, kun tavara on saapunut perille.
- Poista ilmoitus, kun tavara on myyty.
Aina:
Ole varuillasi ja luota intuitioosi. Itse en mielelläni tee kauppaa sellaisten profiilien kanssa, joiden profiilikuva ei ole oma vaan esimerkiksi kissan tai koiran. Jos taas minulla on vaikkapa yhteisiä ystäviä kyseisen profiilin kanssa, olen yleensä luottavaisin mielin.
Jos epäilyttää, älä tee kauppoja!
- Jos myyjä ei lähetä omatoimisesti lähetystunnusta, pyydä se.
- Monesti kirppishinnoissa on vielä vähän tinkimisen varaa, mutta varaudu siihen, että jos teet tuotteesta tarjouksen, pyyntihinnan maksava ostaja menee edellesi.
Myyjänä:
- Tavarat kannattaa myydä pestyinä ja nahkatavarat myös rasvattuina. Ne tekevät paremmin kauppansa niin. Poikkeuksena ovat loimet, joilla kaikilla ei ole pesumahdollisuutta. Tällöin myynti-ilmoituksessa kannattaa ilmoittaa, että tavaraa ei ole pesty.
- Ota tuotteista kuvat. Kuvattomissa ilmoituksissa käy harvoin kauppa.
- Kerro rehellisesti myös tuotteen viat!
- Valitse tuotteelle oikea myyntiryhmä. Köyhien hevostarvikekirpputorilla ei kannata myydä kallista merkkitavaraa ja taas merkkitavara kannattaa myydä merkkitarvikkeiden kirppareilla, jos siitä haluaa parhaan mahdollisen hinnan.
- Lue myös myyntiryhmän säännöt ennen ilmoituksen laittamista. Itse suosin ryhmiä, joissa on mahdollisimman rento meininki.
- Ilmoita hinnoitellessasi, sisältääkö hinta postikulut vai lisätäänkö ne hinnan päälle.
- Ole kohtuullinen hinnoitellessasi ja unohda tunnelisät. Kukaan ei ole valmis maksamaan kahtakymppiä kulahtaneesta riimusta, vaikka se onkin sinun lempiriimusi. Jos haluat tavarasta nopeasti eroon, myy se halvalla.
- Jos tavara ei mene kaupaksi, kannattaa poistaa vanha ilmoitus ja tehdä uusi sen sijaan, että muokkaisi ja upittelisi vanhaa. Kokemus on osoittanut, että uudella ilmoituksella on paremmat mahdollisuudet saada tavara myydyksi.
- Kysy ostajalta, mitä toimitustapaa hän haluaa käyttää. Itselläni on lähi-Ärrällä sekä Matkahuolto, että Posti, mutta jollakulla saattaa olla Postiin 50 kilometriä ja Matkahuoltoon kaksi, tai toisinpäin. Toisinaan Matkahuollolla tai Postilla saattaa olla tarjouksia, joten on tietenkin kohteliasta ostajaa kohtaan lähettää mahdollisimman edullisella tavalla.
- Useimmiten tuotteen lähettäminen on edullisempaa, kun kuljetuksen ostaa netistä ja jättää sitten paketin toimipisteeseen. Koskee sekä Postia että Matkahuoltoa.
- Älä koskaan lähetä tuotetta, ennen kuin raha näkyy tilillä. Hupivarailijoita on liikkeellä todella paljon! Vaikka he pyytäisivätkin tilitietosi, se ei automaattisesti tarkoita aikomusta maksaa.
- Hupivarailijoiden takia itse kirjoitan nykyään ilmoitukseen, että nopeat kaupat ovat etusijalla ja etten varaile pitkiksi ajoiksi. Ne pitkän ajan varailijat harvoin loppujen lopuksi ostavat tavaraa sitten loppujen lopuksi kuitenkaan.
- Ei kannata jäädä odottamaan varaajan yhteydenottoa tai maksua päiväkausiksi, sillä oman kokemukseni mukaan se joko tulee heti, tai sitä ei tule ollenkaan. Jos maksua ei kuulu, kysyn yleensä kerran perään, mutta jos sen jälkeenkään ei kuulu, tarjoan tuotetta surutta seuraavalle jonottelijalle.
- Saatuasi maksun, postita tuote mahdollisimman pian! Itselläni on työpaikan vieressä posti, joten postitan yleensä viimeistään seuraavana päivänä maksun tai kuitin saamisesta.
- Ilmoita ostajalle, jos postittaminen jostain syystä viivästyy.
- Pakkaa tuote siten, että sillä on hyvät mahdollisuudet saapua ehjänä perille.
(Satulan postittamiseen parhaat vinkit löydät täältä: http://pallurablogi.blogspot.com/2018/07/talliniksi-satulan-lahettaminen.html )
- Ota AINA lähetystunnus talteen! Lähetä se ostajalle heti tuotteen postitettuasi. Jos postitan jotain kirjeenä, pyydän vastaanottajaa aina ilmoittamaan, kun tavara on saapunut perille.
- Poista ilmoitus, kun tavara on myyty.
Aina:
Ole varuillasi ja luota intuitioosi. Itse en mielelläni tee kauppaa sellaisten profiilien kanssa, joiden profiilikuva ei ole oma vaan esimerkiksi kissan tai koiran. Jos taas minulla on vaikkapa yhteisiä ystäviä kyseisen profiilin kanssa, olen yleensä luottavaisin mielin.
Jos epäilyttää, älä tee kauppoja!
Minkälaisia kirpparikokemuksia sinulla on?
Onnistuneita kirppiskauppoja kaikille!
Palluraterkuin
Jenni
Vitsi miten hyvä aihe! Olispa tällaiset rautalangasta väännetyt ohjeet ollut jo aiemminkin jossain!
VastaaPoistaMä ainakin oon vierastanut jostain syystä noita fb-kirppiksiä aiemmin, enkä edes tiedä miksi. Kun viimein rohkaistuin sitten ostelemaan sieltäkin heppajuttuja, ja tähän asti kaikki on sujunut ainakin tosi hyvin. Ostokset on ollut sitä mitä luvattiinkin, ja toimitus on ollut melko nopeaa :) ja mua on ainakin yllättänyt se, miten paljon niillä kirppareilla on kokoajan kaikkea myynnissä ja usein vielä aika hyvään hintaan!
Juu, usein löytää tarvitsemansa facesta, ja paljon sellaistakin, mitä ei tarvitse :D
PoistaJoo varsinkin paljon sellaista, mitä ei tarvitse, mutta kun halvalla saa ;)
PoistaNo nimenomaan :D
PoistaHyviä vinkkejä nämä! FB-kirppiksiltä voi kyllä tosiaan tehdä löytöjä, mutta onhan siinä riskinsä ostaa tuotteita näkemättä. Itse ostin turvaliivin tuossa hetki sitten, jonka olin todennut mittaamalla sopivaksi, mutta eihän se ihan omalle vartalotyypille sitten sopinutkaan- on asioita, joita ei vaan voi netin välityksellä tietää. Kauppa ei kuitenkaan onneksi harmita, myyjä oli erittäin rehti ja mukava, halvalla sain liivin ja voihan se olla, että se siitä muotoutuu paremmin omaan kroppaan istuvaksi! :)
VastaaPoistaItse olen myös ostanut joskus riskillä sellaista tavaraa, mikä ei ole sopinutkaan, mutta kun ostaa riittävän halvalla, saa sen yleensä myytyä vielä samaan hintaan poiskin :)
Poista